Zwart-Wit Portret | Z-W Print

Zwart-wit portret, monochroom. Of toch liever in kleur? Of… allebei? Voorbeelden, aandachtspunten, overwegingen en keuzes.

Zwart-wit fine art portret of toch liever in kleur?

Digitale flexibiliteit. In tegenstelling tot analoge fotografie waarbij ik als fotograaf vooraf moet kiezen tussen het gebruik van een kleuren of zwart-wit film, geeft een digitale camera flexibiliteit. Een digitaal bestand kan ik omzetten van kleur naar zwart-wit : 2 beelden van 1 bestand dus. Maar in de praktijk is het soms toch nodig om vooraf te kiezen voor ofwel kleur ofwel zwart-wit.

Optimale Zwart-Wit Print. Een optimale print in zwart-wit kan mijns inziens alleen behaald worden door een expliciete keuze daarvoor. Zo kunnen er andere overwegingen spelen ten aanzien van kleding, kleur, stijl en belichting. Denken en visualiseren in zwart, wit en grijs, dat is dan de kunst.  Hierdoor ontstaat optimaal zwart-wit beeld.

Uitsluitend specifiek zwart-wit betekent een andere voorbereiding, werkwijze en eindresultaat. Als een klant kiest voor een print in zwart-wit, dan fotografeer ik vanuit zwart-grijs-wit denken en handelen. Mijn camera stel ik in op 2 opnames : een RAW bestand in kleur plus een JPG hulpbestand in zwart-wit.

Vakfotografie, fine art portretten. Ik maak vrijwel altijd van al mijn portretten ook een zwart-wit versie. Om 2 beelden te zien en te vergelijken. Meestal zie ik 2 goede resultaten, elk met een eigen karakter. De geportretteerde stelt het veelal op prijs als ik een extra foto voorleg. Wil je de een of de ander? Ja, een print van allebei kan ook!  

Vakkundige beeldbewerking. Van kleur een zwart-wit beeld maken. Hoe doe je dat?
Visie, kennis en gevoel erop loslaten. Verschillende versies creëren. Van zacht tot hard misschien. Een zwart-wit bewerking is feitelijk als een kleurenbewerking. Er kan heel verschillend resultaat verkregen worden. Als beeldbewerker druk ik niet zomaar op een knop, nee ik ontwikkel en bewerk specifiek voor kleur en specifiek voor zwart-wit.

Een kleuren portret achteraf toch beter in zwart-wit, monochroom?

Waarom een kleurenfoto soms toch uitsluitend aangeboden wordt in zwart-wit?
– Omdat het een snapshot was en vooraf niets was voorbereid;
– Omdat de fotograaf geen optimaal kleurenbeeld maakte;
– Omdat het behalen van correcte of aantrekkelijke huidskleuren/tinten lastig of moeilijk kan zijn en/of meer bewerking en retouche vraagt van een fotograaf. (Met name in een groepsportret zien we gezichten met allerlei tinten, van bleek, geel-rood tot rood-donkerrood, verbrand roodbruin tot (donker)bruin en zwart-blauw. Of mensen met verkleuringen of een blauwe of rode neus etc. );
– Omdat de fotograaf onvoldoende aandacht had voor de achtergrond;
– Omdat er vooraf door de fotograaf en geportretteerde geen aandacht was besteed aan de kleding.
Achteraf blijkt de drukke achtergrond of de bonte kleding een stoorzender. Een zwart-wit omzetting kan het beeld dan redden. In zwart-wit kan alles rustiger en eenvoudiger overkomen.

Soms is kleur vrolijk uitbundig en h/eerlijk en soms is zwart-wit intens en van prachtige eenvoud. Soms kan het allebei, soms ook niet. Inderdaad, welk eindresultaat is gewenst?

Kleurenportretten gemaakt van 3 broers. Prints naast elkaar geven in z-w meer eenheid. Hier waren de kledingkleuren geen probleem…want vooraf goed doorgesproken en afgestemd.

Zwart-wit portret. Zie ook :

Zwart-Wit Print | Eigentijds

Zwart-Wit Print| Klassiek

Portretfotografie met kleur

20230312