Bedrijfsportret : kledingadvies


Welke (bedrijfs)kleding voor de foto?

Waar wordt de foto gepubliceerd en welke stijl en uitstraling is gewenst?
  1. Waar is de foto voor bedoeld? Welke stijl en uitstraling mag/moet het hebben?
  2. Draag uniforme bedrijfskleding indien van toepassing of kleding in een persoonlijke zakelijke stijl waarin je je goed voelt en makkelijk beweegt!
  3. Soms is een high profile zakelijke uitstraling vereist, passend binnen een corporate identity. En soms gaat het om een representatief alledaags beeld. Bij high profile past een stijlvol pak, een gestreken overhemd en gepoetste schoenen. Sportieve, kleurrijke of gebreide kleding (trui, vest) kunnen geschikt zijn voor een informeel portret en/of interne publicatie.
  4. Worden profielfoto’s (opname hoofd-schouders/torso) gemaakt of een portretreeks inclusief foto’s ten-voeten-uit? Zorg dat alles wat in beeld kan komen er goed verzorgd uitziet. Denk ook aan handen en  schone nagels.
  5. Hou bij voorkeur de kledingstijl tijdloos en stijlvol.
  6. Draag geen felle kleuren want die geven een kleurzweem op de huid. Vermijd grote teksten of drukke afbeeldingen en patronen – dat leidt de aandacht af van het gezicht, portret. ‘Veilige’ kleuren zijn wit, grijs, zwart, blauw, bruin, donker groen, donker paars en beige. Neutrale kleuren zijn tijdloos.
  7. Stem voor een dubbelportret en groepsfoto’s globaal de stijl en kleuren op elkaar af. Dat geeft wat eenheid en harmonie. Bijv. iedereen een lichtkleurig getailleerd shirt op een donkere broek.
  8. Make-up? Liever niet meer dan nodig en normaal. Knalrode lippen en felblauwe oogschaduw zijn alleen in een reclamefoto mooi. Liever geen (felle) nagellak.
  9. Accessoires? Oorbellen, ketting, ring of horloge zijn goed. Kunnen altijd nog af gedaan worden.
  10. Attributen (Props)? Soms kunnen zakelijke items als logo, vlag, gereedschap of product goed passen in een bedrijfsportret reeks;
  11. Last but not least : beauty sleep werkt in het voordeel van vrouw en man. Ga mooi uitgerust op de foto ;+))