Fotograaf -> BEELDBEWERKER EN RETOUCHEERDER -> Printmaker
Image editing and retouching. I do manual touch-ups on distractions and enhance skin tones. Sometimes I crop and recompose to make a more compelling portrait. I align enhancement with natural reality. I dislike all skin software that generates computer-generated imagery.
Fine Art portretfotografie is voor mij fotograferen, beeldbewerken en prints maken met creativiteit en gevoel conform visie.
Beeldbewerken
Beeldbewerking betekent voor mij handmatige beeldoptimalisatie. Contrast, helderheid etc. zijn verplichte stappen en worden altijd doorlopen, maar dan komt het aan op toon en kleur bepalen en sfeer creëren. En soms wijk ik af van de begane paden.
Mijn kijk en beeldtaal verandert in de tijd. Alles evolueert, ook ik. Soms geef ik na verloop van tijd een andere interpretatie aan een beeld. Misschien iets grafischer, andere kleurtonen, een monochrome omzetting of een uitsnede. Heel soms creëer ik een andere sfeer door er iets aan toe te voegen. Maar meestal blijf ik bij ‘puur’, mede omdat er vandaag de dag veel gekunsteld werk te zien is met foto overlays en filter effecten. Helaas zie ik ook steeds meer portretten die zo overbewerkt zijn dat ze de uitstraling krijgen van een avatar profielfoto. Een te grafische bewerking leid mij af waardoor ik de persoon niet meer zie. Dat wil ik voorkomen met mijn portretwerk.
Hieronder een kijkje in mijn keuken. Een close-up portret als voorbeeld.
Retoucheren portretten
Klassieke portretten retoucheer ik ambachtelijk en ‘conservatief’, dat wil zeggen fijngevoelig en zorgvuldig. Niet overdrijven is hier de kunst, want anders ontstaat een afbeelding met een onnatuurlijke plastic uitstraling. Vakkundig retoucheren geeft mij het mooiste resultaat. Ik werk niet met ‘automatische huidverdoezelfilters’ of iets dergelijks. Wat ik ook niet doe is de huid overdreven licht maken om bijvoorbeeld oneffenheden te verbergen…
Door handmatig te werken bepaal ik zelf wat er gebeurt met de huid en niet een programma of algoritme. Mijn eigen inzicht en signatuur dus op portretten.
Printmaker moet dat apart benoemd worden? Ja, want het maken van een print, het laatste onderdeel, is net zo belangrijk als de fotografie en beeldbewerking. Printmaking is niet evident en veelal een specialisatie. Afhankelijk van het onderwerp in de foto, moeten keuzes gemaakt worden ten aanzien van afmeting, fotopapier, inkt, afwerking en presentatie. Elk papier heeft bepaalde eigenschappen en een eigen papier/printprofiel dat toegepast moet worden op het digitale bestand. Daarna kan na een eindbewerking het bestand naar de printer. Het meest geschikte vaklab selecteren voor de print vraagt ook inzicht en aandacht. Tot slot, een proofprint, controle, eindprint.
Zie hier mijn fotografie en een fotoproject beschreven. Vele stappen dus. En ja, zo’n traject vraagt gemiddeld veel tijd. Maar ik doe het heel graag! Een uniek portret op mooi papier, om lang te koesteren.
Een fysieke print is altijd beduidend anders dan een digitale gecomprimeerde webfoto in lage resolutie. In een hoge resolutie print zitten meer toon en kleurgradaties en details. De kleuren en tonen in een website foto worden weergegeven door een browser en zijn anders. Want met welke browser kijkt u en veel belangrijker met welke monitor? Of is het misschien een smartphone? Is uw scherm kleurecht? Met veel of weinig contrast en helderheid? Veelal hebben alleen beroepsfotografen en beeldbewerkers een gekalibreerd beeldscherm.
Beeldbewerking en retouche | Studio JDH :
– Portretfotografie : gedoseerd geraffineerd;
– Productfotografie : beeld en kleuroptimalisatie;
– Overige fotografie : conform eigen visie, interpretatie van een opdracht of een briefing.
Beeldbewerking en beeldmanipulatie van eigen fotowerk en -montages : onbegrensd qua fantasie en visie.
Studio JDH | Judith den Hollander | Fine Art Prints
20230224