Zwart-wit portret

Zwart-wit portret, monochroom. Of toch liever in kleur? Of… allebei?

Voorbeelden, aandachtspunten, overwegingen en keuzes.
Zwart-wit fine art portret of toch liever in kleur?
Een digitale camera registreert in kleur. Een RAW bestandsformaat (digitaal 'negatief') geeft de meeste informatie. Dit is mijn professionele vertrekpunt. Een RAW bestand bewerk ik vanuit kleur naar kleur en vanuit kleur naar zwart-wit, monochroom. Vaak is een kleur naar z-w resultaat goed tot zelfs mooi, maar soms is een zwart-wit conversie niet optimaal. 

Vakfotografie, fine art portretten. Ik maak vrijwel altijd van al mijn portretten ook een zwart-wit versie. Om 2 beelden te zien en te vergelijken. Meestal zie ik 2 goede resultaten, elk met een eigen karakter. De geportretteerde stelt het veelal op prijs als ik een extra foto voorleg. Wil je de een of de ander? Ja, een print van allebei kan ook!  

Digitale flexibiliteit, RAW bewerking. Dat is dus prettig, het kunnen omzetten van een digitaal bestand van kleur naar zwart-wit. 2 beelden van 1 bestand. Maar in de praktijk is het soms toch nodig te kiezen voor ofwel kleur ofwel zwart-wit.

Optimaal Zwart-Wit. Een optimale print in zwart-wit kan mijns inziens alleen behaald worden door een expliciete keuze daarvoor. Zo kunnen er andere overwegingen spelen ten aanzien van kleding, kleur, stijl en belichting. Denken en visualiseren in zwart, wit en grijs, dat is dan de kunst.  Hierdoor ontstaat optimaal zwart-wit beeld.

Uitsluitend specifiek zwart-wit betekent een andere voorbereiding, werkwijze en eindresultaat. Als een klant kiest voor een print in zwart-wit, dan fotografeer ik vanuit zwart-grijs-wit denken en handelen. Mijn camera stel ik in op 2 opnames : een RAW bestand in kleur plus een JPG in zwart-wit (handig als Tethering hulpbestand).

Vakkundige beeldbewerking. Van kleur een zwart-wit beeld maken. Hoe doe je dat?
Visie en gevoel erop loslaten. Verschillende versies creëren. Van zacht tot hard misschien. Een zwart-wit bewerking is feitelijk als een kleurenbewerking. Er kan heel verschillend resultaat verkregen worden. Als beeldbewerker druk ik niet zomaar op een knop, nee ik ontwikkel en bewerk specifiek voor kleur en specifiek voor zwart-wit.

Een kleuren portret achteraf toch beter in zwart-wit, monochroom?

Waarom een kleurenfoto soms toch uitsluitend aangeboden wordt in zwart-wit?
– Omdat het kleurenbeeld niet optimaal is;
– Omdat het behalen van correcte of aantrekkelijke huidskleuren/tinten lastig of moeilijk kan zijn en/of meer bewerking en retouch vraagt. (Met name in een groepsportret zien we gezichten met allerlei kleuren, van bleek, geel-rood tot rood-donkerrood, verbrand roodbruin tot (donker)bruin en zwart-blauw. Of mensen met verkleuringen of een blauwe of rode neus etc. );
– Omdat een fotograaf onvoldoende aandacht had voor de achtergrond;
– Omdat er onvoldoende aandacht was voor de kleding.
Achteraf blijkt de drukke achtergrond of de bonte kleding een stoorzender. Een zwart-wit omzetting kan het beeld dan redden. In zwart-wit kan alles rustiger en eenvoudiger overkomen.

Klassieke fotografie

Soms is kleur vrolijk uitbundig en h/eerlijk en soms is zwart-wit intens en van prachtige eenvoud. Soms kan het allebei, soms ook niet. Inderdaad, welk eindresultaat is gewenst?

zwart-wit portret
Een portret met wat meer drama.

Zwart-wit portret. Zie meer zwart-wit beelden in mijn portfolio :

Studio JDH – fotografie | Portretten Portfolio

Studio JDH – beeldbewerking en retouch

20210615